„Garajiada” a costat aproape 155.000 de euro. Nici jumătate din construcțiile ilegale n-a dispărut
Anul 2019 a fost anul… demolării de garaje la Timișoara, fiind puse la pământ cele mai multe astfel de construcții. În cei șapte ani de mandat ai primarului Nicolae Robu, aproape 800 de garaje dintre blocuri au dispărut. Nu e însă nici jumătate din cele ridicate ilegal în Timișoara.
În octombrie 2013, CL Timișoara adopta o hotărâre care prevedea desfiinţarea garajelor neintabulate sau ridicate fără autorizaţie de construire pe terenul primăriei şi al statului, fiind interzisă și amplasarea de noi garaje. Potrivit acestei HCL, „în perioada ianuarie-aprilie 2010 Direcţia Urbanism a inventariat garajele situate pe terenul Municipiului Timişoara sau pe terenul Statului Român. S-au inventariat un număr total de 8.545 garaje, din care autorizate un număr de 5.087, fără autorizaţie de construire un număr de 2.605 şi 820 din tablă. Acolo unde erau întrunite condiţiile de intrare în legalitate, proprietarii garajelor au fost somaţi să intre în legalitate în termen de 6 luni. În perioada mai 2010 – septembrie 2013 s-au eliberat 126 de autorizaţii de construire pentru legalizarea garajelor somate”.
Instalat în funcție de un an și jumătate la vremea respectivă, primarul Nicolae Robu declara război deschis acestor construcții. „Nu știu numărul exact, sunt probabil între 6.000 și 7.000 de garaje, estimez eu. Încă mai sunt destul de multe ilegale, făcute fără autorizație, dar sunt și mii făcute cu autorizație (…) Nu acuz pe nimeni, dar îi rog pe timișoreni să înțeleagă că a trecut vremea garajelor. Tocmai am demolat garajul unui nepot, unul din cei doi copii ai surorii mele. În curând vine rândul garajului fiului meu”, spunea, după adoptarea HCL, edilul șef.
De atunci, s-a dat liber la buldozere. Principala zonă în care s-a intervenit a fost Soarelui, dar au fost dărâmate garaje și în alte cartiere ale orașului. În locul lor au fost amenajate parcări publice la sol, prin asfaltare și marcare cu vopsea. Operațiunea continuă, anunță Robu. „Fac apel la cetăţeni să nu-şi mai cumpere garaje, dau bani de pomană. Noi vom ajunge să demolăm toate garajele, în anumite părți ale orașului au mai rămas foarte puține și au mai rămas acolo unde juriștii nu au dat undă verde. Cetăţenii care au avut în contracte clauză de despăgubire au fost despăgubiţi deja. Pentru restul este prea târziu. Vom avea cât de curând cartiere libere de garaje, toate procesele în instanță le-am câștigat, nu avem cum să pierdem, fiindcă garajele sunt pe domeniul public”, spune acum primarul.
Și totuși… La șase ani de la adoptarea HCL care prevedea demolarea garajelor ridicate fără autorizație, primăria nu a reușit să demoleze nici măcar jumătate din cele aflate în această situație, inventariate în 2010. S-a început relativ în forță în 2014, după care autoritățile au lăsat-o mai moale. În 2016 chiar, nu s-a demolat nimic. În ultimul an însă, primăria a băgat din nou buldozerele prin cartiere, tot cu precădere în Soarelui și Girocului.
Iată ce și unde s-a demolat:
Anul 2014
strada Orion – 45 garaje
str. Uranus și str. Vasile Balmuș – 71 garaje
Anul 2015
între str. Mareșan Constantin Prezan și V. Balmuș – 69 garaje
Anul 2017
între str. Versului, str. Martir Nicoară Elena și str. Pepinierei – 69 garaje
Anul 2018
în careul de blocuri de pe Aleea Sănătății bl. 88 și bl. 89 – 55 garaje
Intrarea Zoltan Kodaly – 28 garaje
str. Sirius – Arenei – Rachetei – Bd. Sudului – 40 garaje
str. Transilvaniei – Clăbucet – Vlăsiei – 29 garaje
Anul 2019
str. Aștrilor – 14 garaje
str. Amforei – Ulmului – 39 garaje
str. Sirius – Bd. Sudului – Intrarea Arenei – Uranus – Aleea Cristalului – 117 garaje
str. Rusu Șirianu – Chiriac – 38 garaje
Aleea Azurului – Aștrilor – Sirius – 95 garaje
Mareșal Averescu – Crivaia – Martir Al. Ferkel Șuteu – Martir Dumitru Jugănaru – 44 garaje
garaj str. Văcărescu, vizavi de punctul termic
În total, este vorba despre 745 de garaje demolate din 2013. Cele mai multe dintre ele au fost puse la pământ în acest an: 348. O mică parte din proprietari a primit și despăgubiri, pentru că așa prevedeau contractele. Sumele au fost cuprinse între 1.000 și 2.000 de euro / bucată. În total, Primăria Timișoara a plătit, până acum, despăgubiri în valoare de 154.800 de euro. Interesant este că două treimi din sumă reprezintă contravaloarea a 50 de garaje demolate în anii 2014 și 2015.