De ce nu face Primăria Timișoara pistele de biciclete pe carosabil. Edilul șef: Ar fi un dezastru ecologic

Nicio șansă ca la Timișoara să se renunțe la vreun metru de șosea pentru piste de biciclete pe carosabil. Multe orașe din Europa au recurs la astfel de soluții, fie și temporar, pentru a încuraja oamenii să pedaleze și nu să se înghesuie în autobuze, dar la noi nu e posibil. Ar cauza proteste și poluare.

Distanțarea fizică este una dintre regulile care trebuie respectate acum, în vreme de pandemie, iar aglomerația din mijloacele de transport în comun este de evitat. Marile orașe din Europa au decis să creeze condiții mai bune pentru bicicliști, inclusiv piste temporare, care „fură” din carosabil din fața mașinilor. În Franța, spre exemplu, grupurile care promovează pedalatul au ajutat autoritățile locale să facă piste temporare. La fel, în Berlin, primăria a realizat deja kilometri întregi de piste provizorii. Sunt multe astfel de exemple, iar una dintre explicații ar fi, mai în glumă, mai în serios, că bicicleta este cea mai bună formă de distanțare fizică.

Pistele pe carosabil ar crea ambuteiaje și poluare

Timișoara nu va urma însă acest „trend” al creării de piste de biciclete pe carosabil. Dacă ar face-o, s-ar lăsa cu proteste și cu creșterea poluării. Iată explicația primarului: „Ar ieși niște proteste de nu vă puteți închipui. Nu puteți poate să vă imaginați, nefiind în interiorul problematicii, ce consecințe negative ar fi pentru mii și mii de timișoreni, pentru toți până la urmă S-ar crea niște ambuteiaje cumplite. Având ambuteiaje, am avea și poluare, să fie foarte clar! Cea mai mare poluare se produce când se apasă pe pedala de accelerație! Când sunt ambuteiaje, te duci câțiva metri, te oprești, apeși pe accelerație, mai mergi câțiva metri, iar te oprești, din nou apeși pe accelerație și tot așa. Se degajă noxe și printre noxe la loc de frunte este dioxidul de azot. Noi și așa avem probleme cu cantitatea de dioxid de azot”.

Vă reamintim, Timișoara trebuie să pună repede la punct un plan de îmbunătățire a calității aerului. Orașul este, alături de București, Cluj, Iași și Brașov, pe lista neagră a Comisiei Europene la capitolul poluare cu dioxid de azot. CE a început procedura de infringement, din acest motiv.

„Fiecare bandă în plus a adus o îmbunătățire considerabilă în trafic”

Edilul șef consideră că pistele de biciclete făcute, fie și temporar, pe carosabil, ar avea consecințe neplăcute asupra calității vieții în Timișoara. „Dacă am face ceea ce spuneți că au făcut alții, eu vă garantez că ar fi un adevărat dezastru, și ecologic, și ca nemulțumire masivă a cetățenilor, care și-ar măcina nervii și ar consuma timpul în trafic. Fiecare bandă în plus pe care am creat-o, fiecare modernizare, și sunt foarte, foarte multe, au adus o îmbunătățire considerabilă în trafic. Dacă acum am face pași înapoi, ar fi o eroare foarte, foarte gravă”, susține acesta.

În consecință, pistele vor fi desenate în continuare pe trotuare. „Am tot respectul pentru bicicliști și vreau să le asigurăm condiții cât mai bune, și de confort, și de securitate. Unii ne-au criticat că pe Bd. Republicii mutăm pista care era pe carosabil pe trotuar. Cum să critici așa ceva, când de fapt noi lărgim trotuarul? (…) Bicicliștii vor putea circula cu treceri line de pe carosabil pe trotuar, în siguranță, nu cu toate emoțiile pe care le-au avut până acum, mai ales când în dreptul lor au ajuns troleibuze sau autobuze acolo, în curbă”, afirmă edilul.

Uzura mașinii, a cauciucurilor și a carosabilului

Primarul Timișoarei este categoric: deși vrea „o rețea de piste de biciclete care să permită continuitate de trasee pe bicicletă, de la cât mai multe puncte importante spre cât mai multe puncte importante”, nu se pune problema renunțării la vreo bandă auto. „O spun răspicat, încă o dată, cu tot respectul pentru toate opțiunile: nu vreau să desființăm benzi carosabile, ar fi un dezastru ecologic. Atât cât am câștigat prin împuținarea mașinilor ar fi anulat și s-ar adăuga ca elemente negative de creșterea poluării datorită lipsei de fluență în trafic. Nu putem să ignorăm și uzurile mașinilor, nervii oamenilor, uzurilor cauciucurilor, pornire-oprire, și inclusiv a carosabilului în urma acestor variații de viteză”, conchide edilul șef.

În această perioadă este în lucru un studiu de prefezabilitate pentru ceea ce primăria a numit „amenajare autostradă pentru biciclete, pe relația E-V, respectiv pe relația N-S”. Acesta ar trebui să fie gata spre finele verii. De asemenea, se lucrează la proiectul tehnic pentru „amenajarea rețelei urbane de piste de biciclete – etapa a II-a”. Este vorba despre 55 de străzi pe care vor fi făcute piste noi sau vor fi completate cele existente deja.

About Post Author