Curentul electric și montarea de brazi la Târgul de Crăciun costă peste 27.000 euro
Peste 27.000 de euro costă, în acest an, montarea și împodobirea brazilor de Crăciun din centrul Timișoarei și asigurarea curentului la căsuțele și scena de la târg. Casa de Cultură face ultimele achiziții înaintea deschiderii târgului de Crăciun, programată săptămâna viitoare.
Târgul de Crăciun de la Timișoara începe în 30 noiembrie și se va încheia la începutul lui ianuarie 2025. Se fac pregătiri intense: se vopsesc și se fac retușuri la căsuțele puse în Piața Victoriei, se montează patinoarul în Piața Libertății, unde a apărut și un carusel, a fost ridicată roata panoramică și se lucrează la împodobirea stâlpului de sprijin al cupolei de pe platoul din fața Operei.
Casa de Cultură este în continuare zgârcită cu informațiile, pe care le publică doar cu țârâita, cu precădere pe site-ul propriu, pe care foarte bine că îl are, în sfârșit, dar și acela e puțin promovat. De acolo am aflat că în 30 noiembrie, la deschiderea Târgului de Crăciun, va cânta Horia Brenciu, iar în 20 decembrie, la Rock for Revolution, pe scenă vor urca Doomsday Astronaut, Spitalul de Urgență, Marco Mendoza și Implant pentru Refuz.
Partea mai puțin sclipicioasă a târgului
Știm totuși că vom avea doi brazi de Crăciun, unul în Piața Victoriei și unul în Piața Libertății, de 15, respectiv 11 metri, că în Piața Sf. Gheorghe va fi un castel luminos, iar la Modex va fi „un brad de Crăciun cu sfere”. Vor fi niște brazi și în Piața Unirii. Casa de Cultură a cumpărat, prin achiziție directă, servicii de „montaj/demontaj, ancorare și împodobire” pentru toate acestea și pentru Fântâna cu Pești, pentru care plătește 42.000 lei, fără TVA. Se ocupă o firmă din Diniaș, care anul trecut a avut un singur angajat.
Tot prin achiziție directă, CC a cumpărat „servicii energie electrică” de 95.000 lei, de la o firmă dim Timișoara. Acestea trebuie să se ocupe de „branșare căsuțe, trucks, standuri, scenă, decorațiuni, servicii branșare și debranșare a spațiilor comerciale, a scenei și a mijloacelor de realizare a activităților recreative, asigurare energie electrică, asigurarea mentenanței, alimentare cu energie electrică de la firida Enel la firida de distribuție și ramificare spre obiectivele contorizate, servicii de echipare căsuțe cu bec, priză, tablou de siguranță și contor, debranșarea corespunzătoare a agenților economici, a scenei și a decorațiunilor”. De asemenea, trebuie să furnizeze un generator pentru scenă în 30 noiembrie, 20 și 31 decembrie – 1 ianuarie, precum și în 4 – 5 ianuarie.
Cum a făcut Craiova să ia premii internaționale
Cât va costa, în total, târgul de Crăciun nu știm, așa cum nu știm nici ce oferă el în plus față de anii trecuți.
Comparativ, la Craiova, unde primăria se laudă cu decorațiunile opulente și premiile de „cel mai frumos târg din Europa” – discutabile de altfel, fiindcă pe bătrânul continent sunt sute de astfel de evenimente – anul trecut, doar deschiderea oficială din 17 noiembrie 2023, cu un spectacol de trei ore, a scos din bugetul local 363.692 de lei, fără TVA (peste 73.000 de euro). Prețul a inclus artiștii (Smiley și Theo Rosé), producția, cu tot cu scenă, animatori pe picioroange și personalul care s-a ocupat de desfășurarea spectacolului.
Tot anul trecut, primăria condusă de Olguța Vasilescu a plătit publicitate de 30.000 de euro către o platformă de promovare turistică, aceasta desemnând Craiova drept „gazda celui mai frumos brad de Crăciun din Europa”.
Comparativ, tot anul trecut, întreg programul artistic al Târgului de Crăciun de la Timișoara, cu tot cu deschidere și Revelion a costat în jur de 350.000 de lei. Luminițele și decorațiunile au costat aproximativ 690.000 de lei. Adică ceva mai mult de 200.000 euro pentru întreg evenimentul. La Craiova, doar deschiderea și publicitatea au fost 103.000 euro.