Vorbe goale: la Timișoara nu vine niciun tramvai nou în 2020. Contractul cu Bozankaya, suspendat temporar

tramvai

Nici vorbă ca la Timișoara să ajungă, în acest an, primul tramvai făcut de turcii de la Bozankaya. Asta, deși reprezentanții PMT spuneau că se trage tare, iar prima garnitură va intra în teste la începutul iernii. Contractul cu Bozankaya a fost suspendat trei luni.

Primăria Timișoara a semnat, în iulie 2019, contractul cu firma Bozankaya Otomotiv, care va livra 21 de tramvaie. Încă de atunci, Murat Bozankaya, președintele companiei turcești, spunea că prima garnitură va fi greu de livrat mai devreme de 18 luni. Tramvaiele vor fi achiziționate cu bani europeni, după ce, pe rând, proiectele depuse de PMT au fost aprobate la finanțare. Ultimul contract subsecvent, pentru ultimele șapte garnituri, a fost semnat la începutul lunii mai.

Tot atunci, Culiță Chiș, șeful Direcției Generale de Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități din PMT, anunța când ajunge primul tramvai. „În luna octombrie o să vină primul tramvai, iar peste obligațiile contractuale, în 2021 vor fi furnizate toate celelalte. Se vor face eforturile pentru a fi livrate inainte de termen”, spunea acesta. În septembrie, și primarul Nicolae Robu se declara optimist. „Nu mai e mult până încep să ne vină tramvaiele noi, primul chiar până la sfârșitul acestui an și-apoi minim 15 în 2021. Să știți că niciun oraș nu a reușit să aibă până la ora actuală mai mult de 10 tramvaie noi, noi avem 30. Greul e în urmă!“, nota acesta, pe Facebook.

Contract suspendat, pauză de tramvai

Și totuși… La Timișoara nu va ajunge niciun tramvai în 2020, iar primul ar putea fi livrat exact la termenul agreat, în mai 2021. „Acestea tramvaie sunt produse special pentru Timișoara. Nu vine niciunul în acest an. Contractul a fost suspendat timp de trei luni, din februarie până în mai, deoarece au fost cazuri de Covid în fabrică, iar activitatea a fost întreruptă”, ne-au declarat acum reprezentanții PMT.

Recapitulăm: în mai, când Culiță Chiș anunța că turcii vor livra prima garnitură în luna octombrie, contractul era suspendat, iar fabrica nu avea activitate. În septembrie, când primarul în funcție spunea că „nu mai e mult”, se știa, de asemenea, că procesul de fabricație avea o întârziere de trei luni.

A fost demarată măcar, susțin cei de la PMT, procedura de omologare la Autoritatea Feroviară Română. Fără avizul AFER, tramvaiele nu pot circula. În București, contractul de furnizare troleibuze încheiat între Bozankaya și primărie a fost anulat. Pentru că firma turcească nu are certificat de omologare de la RAR.

Tramvaiele Bozankaya, realizate special pentru Timișoara, pe baza cerințelor municipalității, vor fi articulate, cu podea coborâtă. Ele vor fi alimentate atât de la rețeaua de contact, cât și dintr-o baterie, care va oferi o autonomie de peste 6o km. Un tramvai costă 11,5 milioane de lei, cu TVA, adică 2,3 milioane de euro.

About Post Author