Regulile lui Musta: ce trebuie făcut în pandemie, pentru ca școala să nu fie un pericol pentru elevi

abandon școlar

Copiii ar trebui să poată merge în siguranță la școală, în luna septembrie. Condiția este să fie respectate cu strictețe câteva reguli. Dr. Virgil Musta explică, detaliat și cu argumente, care sunt acestea.

În câteva săptămâni începe noul an școlar. Sunt o mulțime de incertitudini și necunoscute, iar destui părinți se tem că și-ar putea expune copiii. Totuși, specialiștii au motive să considere că lucrurile pot fi controlate, iar riscurile, minimizate.

„Într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea, au fost copii. Dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice și ușoare. Dintre copiii pozitivi, doar 1,7% au necesitat internare în secția de ATI. Conform studiilor și observațiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistați pozitiv cu SARS CoV-2 a fost mult mai mic comparativ cu cel al adulților (…)

Marea majoritate a formelor la copii sunt asimptomatice sau minim simptomatice, ceea ce face foarte dificil depistarea copiilor pozitivi. În același timp, copiii care au contactat virusul îl pot transmite mai departe, în familie sau la alte persoane cu care intră în contact, iar dacă aceste persoane sunt mai vulnerabile, pot dezvolta forme grave”, explică dr. Virgil Musta, de la Spitalul de Boli Infecțioase „Victor Babeș”.

Cine ar trebui să facă ore online

Infecționistul timișorean consideră că, exceptând situația în care se va înregistra „o explozie a pandemiei”, este bine ca elevii să revină la școală. Pentru asta, trebuie ca oficialitățile, medicii, părinții, profesorii și copiii să colaboreze, astfel încât „să fie tot timpul clar acest raport riscuri/beneficii, iar asumarea măsurilor decise să fie astfel în cunoștință de cauză”.

Dr. Virgil Musta propune, așadar, un set de măsuri care ar trebui respectate, pentru ca anul școlar să înceapă fără probleme:

  • părinții trebuie să aibă un rol esential în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului și să decidă netrimiterea acestuia la școală. Bineînțeles că e nevoie de un ghid clar de instrucțiuni transmis tuturor părinților în acest sens (plus consultarea medicului de familie). Este esențial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de Covid-19 să nu ajungă la școală și nici cei despre care părinții știu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.
  • copiii care sunt mai vulnerabili și mai predispuși la a face eventuale forme grave – mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformații congenitale, diabet zaharat, obezitate etc – ar trebui să facă cursuri online
  • aceleași măsuri pentru cursuri online ar trebui luate și în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceștia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc). Sau dacă îi trimit la școală, să reducă acasă contactul copiilor cu aceste categorii de persoane
    educarea de către părinți și profesori a copiilor, pe limbajul specific fiecărei vârste (la fel, pe baza unui ghid recomandat), pentru a înțelege si accepta singuri măsurile de bază pentru prevenție, dar și pentru eventuala recunoaștere a unor posibile simptome
  • urmărirea de către părinți a respectării măsurilor de protejare a copiilor și când nu sunt la școală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măștilor și igiena permanentă a mâinilor), pentru a nu se contamina în comunitate
  • unitățile școlare trebuie să se organizeze astfel încât să evite activitățile cu risc epidemiologic crescut (aici trebuie analizată pur și simplu fiecare activitate în funcție de potențialele riscuri și luate măsuri specifice punctuale, ex. ore de sport care nu trebuie ținute în săli de sport mici și neaerisite etc)

 

Cum ar trebui purtată masca

 

  • în unitățile școlare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor. O parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotație (poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile). Foarte important este ca grupele formate să se mențină în aceeași structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la școală
    unitățile școlare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică a claselor și posibilitatea spălării pe mâini a copiilor
  • în pauze, clasele trebuie aerisite. Ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la școală să păstreze distanța între ele, chiar dacă vor ieși în curtea școlii (știu că acest lucru este greu de realizat, dar nu imposibil dacă se stabilește un anumit flux și eventual orar pe clase), sau cel puțin masca să fie obligatorie atunci când se întâlnesc clase diferite de copii
    cadrele didactice trebuie să cunoască foarte bine posibilele simptome pentru Covid 19 și să nu vină la școală dacă constată astfel de manifestări
  • cadrele didactice trebuie să păstreze distanța fizică de 2 m în clase față de elevi și să poarte obligatoriu mască în timpul orelor și în interiorul școlii, în general
  • să existe în fiecare școală un regulament de ordine interioară dedicat masurilor Covid-19, semnat și respectat de profesori și elevi, precum și un regulament asumat și de părinți.
  • să existe o comunicare permanentă, deschisă și constructivă între profesori, părinți și elevi pentru informare, consultare si decizii

„Evident că va fi o perioadă diferită față de anii anteriori, în care se cer asumate eforturi suplimentare de la toți cei implicați menționați mai sus, dar toate acestea se fac, de fapt, spre binele tuturor, iar dacă există deschidere, înțelegere, asumare și dialog constructiv permanent cred că ne putem adapta și gestiona bine împreună lunile care vor veni”, mai spune dr. Musta.

About Post Author