28 septembrie 2020

Port turistic pe Canalul Bega. Primăria Timișoara ar fi dispusă să dea 1,8 milioane de euro

port

Primăria Timișoara mai pune o filă la dosarul cu proiecte. Acum vrea să facă port de agrement pe Bega. Consilierii locali au aprobat un studiu de prefezabilitate, primit donație. Potrivit acestui document, investiția este estimată la aproape 1,8 milioane de euro.

În ultimul plen al CL Timișoara a fost aprobat un studiu de prefezabilitate privind construirea unui port de agrement. Documentația a fost donată municipalității de Prefcon SRL, o firmă de proiectare specializată în construcții hidrotehnice.

Canalul Bega face parte din sistemul Rhin–Main–Dunăre (coridorul de transport pan european nr. VII–Constanţa–Canalul Dunăre Marea Neagră–Dunăre–Main–Rhin–Portul Rotterdam), făcând posibilă legătura între Marea Nordului şi Marea Neagră. Canalul Bega navigabil este cuprins între km 118+360 (limita din amonte a municipiului Timişoara) şi km 45+000 (ecluza din dreptul localităţii Klekk, pe teritoriul Serbiei). Lungimea canalului pe teritoriul românesc este de cca. 44,5 km şi de 74 km pe teritoriul sârbesc. Pe teritoriul administrativ al Municipiului Timişoara, Canalul Bega are o lungime de 10,60 km în profil transversal, lăţimea canalului la oglinda apei fiind de 30- 45 m, iar la nivelul fundului de 15-20 m.

Canalul Bega este primul canal navigabil construit în România. Construit iniţial pentru asanarea terenurilor inundabile, el a fost amenajat ulterior pentru navigaţie. Portul Timișoara este atestat de la 1860. Sediul acestuia era în cartierul Iosefin, pe malul stâng al canalului, pe tronsonul aflat între Podul Muncii și Pasarela Gelu.

Sunt multe bărci și mulți „marinari” la Timișoara

În prezent, pe teritoriul românesc, pe raza Timișoarei, pe canal circulă mici ambarcaţiuni și vaporașele pentru transport public. În rest, canalul este parţial colmatat şi nu poate fi utilizat pentru traficul comercial, până la finalizarea lucrărilor de dragare şi ecologizare. După ce vor fi terminate acestea, construirea unui port de agrement ar fi necesară, spun specialiștii care au donat studiul către PMT. Asta, pentru că „pe canalul Bega de la granița cu Serbia și până la Timișoara nu este amenajată nici o construcție având rolul de port”. În plus, în Timișoara sunt înregistrate peste 400 de ambarcațiuni, iar în zona Banatului sunt peste 2.000 de posesori de certificate internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement.

Portul va permite acostarea pe termen scurt a navelor, pentru vizite ale pasagerilor în Timișoara, dar și acostarea pe termen lung. Vor fi aici instalații de andocare, stație de carburanți, grupuri sanitare și spații comerciale pentru turiști, precum și o zonă de reparații și întreținere. Portul urmează să fie amenajat pe „malul stâng al canalului Bega, pe partea de vest a Timișoarei, la km 110 (…) Zona face parte din PUZ Timișoara și este dedicată în mod special portului Timișoarei o zonă industrială. Portul și anexele acoperă 2,88 ha”. Terenul aparține Primăriei Timișoara.

Investiția este evaluată la 8,6 milioane de lei, adică 1,78 milioane de euro, cu TVA. Momentan avem încă o documentație adăugată la „dosarul cu proiecte pentru un viitor îndepărtat”. Iar până să devină portul realitate va mai curge oricum multă apă pe Bega…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: