27 octombrie 2020

Autobuze electrice la Timișoara? Aveți încredere, timpul le rezolvă pe toate, zice ministrul

autobuze electrice

Cele 44 de autobuze electrice achiziționate de Ministerul Dezvoltării au fost pe pliantele electorale ale primarului încă în funcție. În realitate, ele vor ajunge la Timișoara la… Sfântu’ Așteaptă. Ministrul Ion Ștefan spune că „timpul le va rezolva pe toate”, dar habar n-are când va fi relansată licitația anulată după an și jumătate.

Timișoara va avea 44 de autobuze electrice, iar parcul de transport în comun va crește și se va moderniza spectaculos. Probabil ați auzit acest text de mai multe ori. Probabil că se va și întâmpla cândva, într-un orizont de timp neprecizat. Să recapitulăm.

În februarie 2019, Ministerul Dezvoltării lansa o licitație pentru achiziționarea a 44 de autobuze electrice pentru Timișoara. Suma maximă oferită: 172,5 milioane de lei. Un autobuz trebuia să aibă o capacitate de minimum 130 persoane, din care minimum 44 de persoane pe scaune. Au depus oferte New Kopel Car Import – Shlomo Motors LTD, Solaris Bus & Coach și Bozankaya Otomotiv Mak, iar evaluarea ar fi trebuit făcută acum un an. dar Direcția Generală Achiziții din Ministerul Dezvoltării a invocat „lipsa experților” și a solicitat prelungirea perioadei de evaluare.

„Licitația este spre final. Este aproape gata analiza tehnică a ofertelor. Se va comunica rezultatul probabil în circa o lună”, declarat, în februarie 2020, primarul Nicolae Robu. N-a durat o lună, ci … cinci. În iulie 2020, licitația a fost anulată.

„Sunt oarece probleme” la autobuze electrice. Și la troleibuze, și la tramvaie

Asta nu l-a împiedicat pe primarul în funcție să folosească autobuzele în campania electorală, însă licitația nu a fost relansată și, la cum arată lucrurile, nici nu se știe când s-ar putea întâmpla asta.

E clar însă că nu e o prioritate pentru Ministerul Dezvoltării. Aflat în vizită la Timișoara, ministrul Ion Ștefan a părut că habar n-are ce s-a întâmplat cu licitația anulată după un an și jumătate. „Dacă vorbim despre licitațiile despre autobuze, sunt oarece probleme de contestații, de reformare a caietelor de sarcini și tot așa. De la preluarea mandatului am avut discuții nenumărate despre aceste licitații pentru autobuzele electrice și troleibuze și tramvaie. Vreau să înțelegeți că sunt într-o procedură și atunci când se vor finaliza atât contestațiile, cât și evaluarea proiectelor, noi suntem pregătiți”, a declarat oficialul.

„Să aveți toată încrederea că Ministerul Lucrărilor Publice are toată determinarea”

Întrebat când va fi relansată totuși procedura pentru Timișoara, Ștefan a continuat să pară picat din lună. Iată răspunsul: „Așa cum vorbiți dumneavoastră despre troleibuzele sau autobuzele de la Timișoara, eu pot să vă spun că avem, să aveți toată încrederea că Ministerul Lucrărilor Publice are toată determinarea necesară să ducă la bun sfârșit aceste licitații. Nu depinde de ministrul Lucrărilor Publice întotdeauna o licitație. Dacă ar depinde de Ministerul Lucrărilor Publice sau de ministrul Lucrărilor Publice, cu siguranță licitația ar fi fost finalizată demult. Dar contestații, evaluări și așa mai departe. Știți și dumneavoastră cum se derulează o licitație (!! – n.r.). Interesul nostru este să finalizăm aceste proiecte, dar timpul le va rezolva pe toate”.

Facem din nou recapitulare. Licitația pentru cele 44 de autobuze electrice a fost anulată, fără ca măcar ofertele să fi trecut prin evaluare completă. Când va fi reluată licitația? Potrivit lui Ștefan, e nevoie de „determinare” și răbdare. În ministerul condus de acesta este și un secretar de stat de la Timișoara. Vorbim de Cătălin Iapă, cel care declara, în iunie, că „domnul ministru mi-a dat sarcina să mă implic în acest subiect”.

Alfel, a fost lansată a treia oară licitația de autobuze electrice pentru Lugoj. Primele două au fost anulate din motive de procedură.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: