5 iulie 2020

Aeroportul Internațional Timișoara, la CJ și PMT. Simonis: Mă oblig să promovez acest proiect

Aeroportul Internațional Timișoara

Aeroportul Internațional Timișoara, gestionat local, nu de Ministerul Transporturilor. E ideea lansată în dezbatere publică de deputatul PSD Alfred Simonis. În 2017, ministrul PSD al Transporturilor Răzvan Cuc spunea că un astfel de transfer nu e „o prioritate”.

Aeroportul Timișoara trece printr-o perioadă foarte dificilă. Cu activitatea redusă aproape la 0 în pandemie și 94% dintre angajați în șomaj tehnic, AIT a trecut și printr-o schimbare de consiliu de administrație, în care au ajuns mai mulți liberali. Pasul următor, așteptat deja, este schimbarea actualului director, Daniel Idolu (PSD). Mai mult decât atât, la bursa zvonurilor se vorbește și despre o fuziune cu aeroporturile din Arad sau Caransebeș, niciunul dintre ele aflat în funcțiune în regim normal.

În acest context tulbure, deputatul PSD Alfred Simonis lansează în dezbatere parlamentară un proiect de lege prin care acţiunile AIT să fie transferate de la Ministerul Transporturilor la CJ Timiș şi Primăria Timişoara. Aeroportul timișorean este, de altfel, singurul care mai ține de MT.

„Am depus alături mai mulţi colegi, un proiect de lege prin care acţiunile Ministerului Transporturilor să fie distribuite spre Primăria Timişoara şi CJT. E foarte bine să fie la autorităţile locale. Este un proiect fără partizanat politic. Edepus cu două luni înainte de alegeri, când nu ştim, de exemplu, cine va veni la conducerea CJ. Este important ca aeroportul să nu stea la cheremul unui baronaş vremelnic. Mă oblig ca până la finalul mandatului să promovez acest proiect”, explică Simonis.

CJ Timiș ar urma să primească 55% din acţiuni, Primăria Timişoara – 25%, iar restul acţiunilor ar rămâne la Fondul Proprietatea.

Baronii care vor să preia AIT

De ce e atâta interes în jurul AIT? E simplu: e pe profit, iar banul e ochiul… baronului. „Aeroportul Internaţional Timişoara e pe profit, este una dintre puţinele societăţi din cadrul Ministerului Transporturilor cu management eficient Majoritatea au situaţii economice dificile. Aeroportul din Timişoara e de ani de zile pe profit. Marea problemă este că doi baroni locali, din judeţe din jurul Timişului, doresc să pună mâna pe aeroport. Au mai încercat o preluare şi fuziune cu cel din Arad. E ca o uniune dintre un elefant şi un purice. Aeroportul Internațional Timișoara trebuie să investească în infrastructura de aici. Dacă vom începe să investim la Arad, investițiile de la AIT vor suferi”, susține președintele PSD Timiş. Baronii sunt Gheorghe Falcă, de la Arad, și ministrul de Interne Marcel Vela.

Politic vorbind, schimbarea directorului AIT cu o persoană din alt județ arată doar inabilitatea filialei locale a PNL. „E grav că Nicolae Robu şi parlamentarii PNL nu au capacitatea să influenţeze ca, dacă se modifică managementul, să fie oameni din Timişoara. E extrem de important pentru economia locală. Orice asociere cu cel din Arad sau Caraş nu ajută Timişul. Dacă era doar schimbare de persoană, dacă e competent, nu ar fi ceva extraordinar că a fost schimbat directorul. Preluarea de către Caraş şi Arad e o problemă. Să fie cineva din sucursala locală a PNL, susţinut de ei. Dacă consideră necesară schimbarea managementului, să o facă cu oameni din Timișoara”, a mai declarat Alfred Simonis.

În 2017 nu era o prioritate

Mergând puțin în urmă, transferul AIT către autoritățile din Timiș nu e ceva nou. Încă din 2014, plenul CJ Timiș a votat un proiect de preluare a pachetului majoritar de acțiuni de la Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara. Comisia pentru transporturi şi infrastructură a Camerei Deputaţilor a avizat favorabil, în același an, preluarea cu titlu gratuit a unui pachet de 80% din acțiunile AIT de către CJ Timiș. În 2016, fostul premier Sorin Grindeanu anunța că nu renunță la ideea preluării aeroportului. „Vom relua discuţiile despre preluarea de către CJ a Aeroportului Timişoara. Cu excepţia Aeroportului Otopeni, toate celelalte aeroporturi sunt în administrarea autorităţilor locale. Se vor relua demersurile pentru trecerea aeroportului de la Ministerul Transporturilor la CJ”, declara Grindeanu.

Discuția s-a încheiat în decembrie 2017. Venit într-o vizită la Timișoara, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc (PSD), spunea că nu o urgență. „Aeroportul Internațional Timișoara este în subordinea Ministerului Transportului și are un management performant. Este în discuție transferul aeroportului, rămâne să discutam asta și la nivel de consiliu județean. Analizăm o astfel de posibilitate, dar nu e o prioritate”, declara Cuc.

1 thought on “Aeroportul Internațional Timișoara, la CJ și PMT. Simonis: Mă oblig să promovez acest proiect

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: